Tio budord?

december 17, 2008

Forskning, historia samt sunt förnuft pekar på att det finns ett direkt samband mellan ett företags framgång och de sätt de hanterar sin personal. Konstigt nog verkar dessa insikter försvinna i den rådande finansiella krisen…

Management- och IT-konsultbolag Connecta har sammanställt en lista med tio punkter på hur du bäst möter en lågkonjunktur.

Tio råd för hur du bäst möter en lågkonjunktur. 

1. Bygg verksamheten på gemensamma värderingar
En stark kultur och en gemensam värdegrund lockar rätt personer och ger ett gemensamt sätt att tänka i arbetsvardagen. När det blir tuffare tider kommer det att bidra till mer fokuserade arbetsinsatser hos alla på bolaget.

2. Lär av din egen och andras historia
Ingen lärare är så bra som dina tidigare misstag. Våga därför se tillbaka och använda erfarenheter från förr. Dokumentera och dra lärdomar som man ofta påminns om. Bygg in erfarenheterna i kulturen och i all träning.

3. Fokusera mer på ledarskap än chefskap
I sämre tider blir ledarna viktigare än cheferna eftersom det är de som verkligen får med sig medarbetarna i svåra förändringar. 

4. Träning i stället för utbildning
I en lågkonjunktur gäller att alla vet hur de ska tänka och agera. Men rätt beteenden skapas dock inte på konferenser, utan genom regelbunden, uthållig och upplevelsebaserad träning. 

5. Låt alla dela framgång och risk
Företagets utveckling är något som alla medarbetare kan påverka – låt det märkas i lönekuvertet i form av en prestationsbaserad löneandel. Den visar när det går bra och dåligt. På så vis skapas en kollektiv medvetenhet om kostnader och intäkter, både i upp- och nedgång. 

6. Rekrytera inte bara på kompetens
Personlighet och inställning är minst lika viktigt som rätt kompetens. Detta blir extra viktigt när tiderna blir sämre, eftersom allas förmåga att samarbeta då ställs på sin spets.

7. Släpp aldrig kostnadskontrollen
Det är lätt att öppna plånboken när det går bra. Och visst ska segrar och framgångar firas ordentligt. Men det är farligt att vänja organisationen vid ett högt kostnadsläge. Var därför öppen och rak med vad som gäller, och varför vissa kostnader trots allt tas. Börja framför allt dra i bromsen i god tid när sämre tider kan tänkas stå för dörren.

8. Använd symbolåtgärder
Det finns alltid små förändringar och käpphästar som gör stor skillnad för medarbetarnas syn på centrala frågor. Ett exempel är att låta medarbetarna betala kostnaden för privatsamtal på mobilen. De påminns varje månad om att de själva påverkar bolagets totala kostnadsbild.

9. Fokusera på kunden
I slutändan är det kunden som avgör hur väl företaget står sig i en konjunkturnedgång. Arbeta därför målmedvetet på att få alla i organisationen att ha kunden i fokus, och förstå bolagets kundstrategier.

10. Gå från ord till handling kräver mod
Vid en konjunkturnedgång gäller det att organisationen har ett arbetssätt som kan ställa om snabbt – att gå från ord till handling. Den som tar de modiga besluten först kommer klara sig bäst. 
Källa: Connecta

Kloka ord från Gassellföretaget.

Ett svar to “Tio budord?”

  1. Sandra said

    Bra grejer! =)

    Måste säga att jag gillar fokus på möjligheter. Tack för två mkt bra bloggar… ser med spänning fram emot nästa!

    /F.d HR-kofta

Lämna en kommentar